Komiksový král

Síň slávy

Vítěz 2.místo 3.místo
Milhaus 2 - 1
Vojta1122 1 1 1
El Kamil 1 - 2
Pivl 1 - -
Marco5445 1 - -
Lordan - 2 -
Max - 1 1
Howky - 1 -
Stancek - 1 -
Wilhelm - - 1
Ramesse - - 1

Komiksový král je druhou soutěží, která si v komunitě Gothicz udržela mnohaletou tradici. Její první ročník se tu objevil bezprostředně po prvním Zlatém Diegovi a díky populárnější formě komiksu si i získal větší oblibu.

V době svých počátků se to zde ještě autory komiksů poměrně hemžilo a možnost srovnat své síly v klání s rovně vyměřenými pravidly byla uvítána. V pozdějších ročnících se proti tomu Komiksový král stal možností jak přilákat na fórum autory-veterány a přimět je k tomu, aby něco vytvořili, nebo vůbec přimět autory k tvorbě.

Prvního Komiksového organizoval Pivl a inspirován Zlatým Diegem stanovil pro soutěž pravidla, která se ve svém základu nezměnila, byla pouze rozšířena. Odlišnost v pravidlech proti Diegovi se projevila především v odlišném zadání témat. Místo volných návrhů se v Komiksovém králi musela navrhnout sada "tagů", na jejichž základě autoři vystavěli své dílo. Pivla později v organizaci nahradil Vojta1122. Lze v zásadě říci, že Komiksový král přinesl vždy cenné plody - oč je to pak hezčí, že jako termín vyhlašování výsledků soutěže se ustálil 24. prosinec.



2011: První výzva

Pivlovu první výzvu vyslyšelo 5 autorů - Milhaus, Stancek, Max, Vojta1122 a vrabčanda, čili samí autoři, kteří již měli s tvorbou zkušenosti. Vojta a vrabčanda ovšem rozhodně nepředvedli to nejlepší, co v nich bylo, a ani velmi slušné výkony Maxe a Stanceka nestačily v prvním ročníku na Milhause a jeho komiks Historky z taverny u ďábla, který, jakkoliv dnes může být (i autorovým přičiněním) zapomenut, tehdy působil jako úplné zjevení, což koneckonců dodnes dokládá euforická recenze z Nordmarské orlice (vydání říjen 2011), která jej neváhala označit jako "zřejmě nejlepší komiks, který na fóru kdy byl".

Síla komiksu spočívala především v jeho grafické úpravě, do té doby naprosto revoluční. Design dřevěné desky, na níž jsou jednotlivé obrázky přibity tehdy nejen že nikdo zde nedokázal technicky vytvořit, ale chyběla tu schopnost takovýmto způsobem o grafické úpravě komiksu uvažovat. V tomto ohledu byly Historky velmi významný počin, jakkoliv jsou už dnes zapomenuty (i díky iniciativě samotného autora), a velmi důležitý přínos prvního ročníku soutěže.

Výsledky ročníku 2011

2013: Po dvou letech klání ve velké parádě

V roce 2012 se Komiksový král nekonal a byl nahrazen anketou o nejoblíbenější komiks organizovanou Žoldáky. V ní vyhrál Taria se svým komiksem Dirianovy toulky.

Rok na to se ovšem Komiksový král opět vrátil a to ve velkém stylu. Pivl řádně propracoval grafický design soutěže a zavedl odbornou porotu. O druhou polovinu práce se postarali soutěžící, když dodali celých osm komiksů na výborné úrovni, navíc velice různorodých.

V Králi 2013 se tak sešel komiks s netradičním námětem /závod-soutěž/ i zajímavým způsobem vyprávění (Grand de Khorinis), klasická detektivka zasazená do Hornického údolí (Prokletí Starého hradu), oddychový příběh s velmi příjemnou grafikou (Lov), šperkovnice grafické i módařské práce (Dědictví krve), silný, psychlogický a romantický příběh (Spadané listy).

Z tohoto klání nakonec nejlépe vyšel Vojta1122 se svou detektivkou Prokletí Starého hradu; vyhrál velmi těsně nad Maxovým Grand de Khorinis a to především díky podpoře odborné poroty.

Vítězný komiks / Výsledky ročníku 2013 / Soutěžní komiksy


Vítězný komiks
Úryvek z Vojtova vítězného komiksu Prokletí Starého hradu

2014: Ještě o jeden komiks více

Následující ročník komiksového krále byl přinejmenším stejně povedený, jako ten předešlý. Do soutěže přišel dokonce ještě jeden komiks navíc a o rozmanitost a pestrost nebyla nouze. A Pivl opět předvedl, jak zodpovědným umí být organizátorem, díky čemuž přilákal mnoho autorů - i z řad těch, kteří v 2014 dávno netvořili. Takovýto comeback zajistili dříve slavný filmař Stone, kreslířka, ale i autorka komiksů Riki a notorický navrátilec Wilhelm.

Originálními pojetími tvorby i poctivě a technicky zdatně oslovilo pět komiksů, ty si také rozebraly pět nejvyšších příček.

Páté místo získal Milhausův komiks Umbra Mortis, který zpracováním překvapil celou komunitu. Jednalo se totiž o komiks interaktivní - Milhausovi se tak opět podařilo posunout možnosti komiksácké práce.

Úctyhodné čtvrté místo patřilo tehdy ještě benjamínkovi Howkymu. I on vsadil na netradiční zpracování - a vyplatilo se. Jeho komiks Innos, Addanos a Beliar byl totiž celý kreslený. Milý humor ho pak vynesl téměř na stupeň vítězů.

Bronzovou medaili si odnesl Wilhelm. Wilhelm byl vždycky autorem, kterému nestačilo, co nabízí hra, vždy ji potřeboval nějak doplňovat, obohacovat. V soutěžním díle Mezi skřety ovšem předvedl všechny své "vychytávky" opravdu ve velkém: postprodukčně přidané zbroje, helmy, žebříky a spousta dalších předmětů, na které ve hře narazit nejde. To, a také napínavý příběh se skvělou atmosférou.

Vojta1122 nikdy příliš neexperimentoval na vlastním komiksovém poli, ani Cyklus nebyl výjimkou v tomto ohledu. Ovšem v rámci vyprávění příběhu inovaci předvedl: jeho komiks vlastně představoval pět samostatných příběhů (tudíž nebylo podstatného, kterým z pěti dílů začínal čtenář komiks číst), které byly ovšem vzájemnou kauzalitou těsně propojeny - až na metafyzickou úroveň. Díky oné provázanosti - druhé místo.

Vítězem se ovšem stal El Kamil a jeho Hrdinův paradox. Komiks po grafické stránce odpovídal vzhledu klasických komiksů. Námět byl prostý: alternativní výklad děje hry, doprovázen ovšem neotřelým humorem a velkou spoustou výtečných vtipů: vítězství si tak zajistil se slušným bodovým náskokem.

Vítězný komiks / Výsledky ročníku 2014 / Soutěžní komiksy


Vítězný komiks
Hrdinův Paradox - Vítězný komiks ročníku 2014

2015: Návrat krále

Roku 2015 se organizace místo Pivla ujal Vojta1122. Pravidla doznala drobného rozšíření inspirovaného Khoriniským drakem. Účast byla toho roku už slabší, přesto velice uspokojivá - 6 nových komiksů je velmi slušné obohacení zdejšího fondu.

Díla ročníku 2015 se nesla v poněkud více tradičním duchu, autoři tentokrát více sázeli na tradičnější prvky v tvorbě, jako je líbivá grafika, což je případ zejména Sleeperova Údolí smrti, dále na dobře vystavěný příběh, jako tomu bylo v Lordanovu Kazateli. Jiní autoři vsadili na to, co se jim osvědčilo již dříve - ale ani DasaDkovy či Kamilovy vtipy, ani Howkyho kresby tentokrát nebyly to, co mohlo přinést vítězství.

Vítězem - a to s nadměrným náskokem - se stal po letech opět Milhaus s komiksem Uprchlík. Komiks byl zdařilý jednak v základních parametrech, jednak opět přinášel zajímavé inovace. Jestliže v ročníku předešlém El Kamil zdařile napodoboval prostou grafiku klasických ne-Gothicz komiksů, Milhaus dovedl tento impuls ještě dále a vytvořil komiksové sešity. Kromě toho přišel ve svém komiksu s neobvyklou mírou satiry, alegorického znázornění dění v reálném světě - a prostřednictvím toho i jisté angažovanosti.

Výsledky ročníku 2015 / Soutěžní komiksy


Vítězný komiks
Plakát k vítěznému komiksu Uprchlík od Milhause

2016: Konečně s Pivlem jakožto soutěžícím

V následujícím roce se opět soutěž konala ve Vojtově režii, což konečně umožnilo Pivlovi, aby byl, co by jeden z nevýznamnějších komiksových autorů, po pěti letech existence soutěže také jejím účastníkem. Zklamáním proto byla docela nízká účast - jsou-li jen čtyři díla, napínavé klání už není zaručeno - navíc i ze strany čtenářů a hlasujících.

Co naplat, Pivl si navíc pro vítězství dojel v triumfálním voze zvaném Pilíře věků. Kromě toho, že dovedl vytvořit zajímavé dílo ve vlastním stylu, zúročil a také využil výdobytky předchozích ročníků, které přivedl do brilantní syntézy. Prakticky jediným aspektem, ve kterém se jeho komiks netyčil nad ostatními účastníky, byl scénář.

Pivl si tak z cesty odklidil Lordana, který přišel s prvotřídním scénářem, leč zabalil jej (a to zcela záměrně) do ryze odpudivé grafiky, dále Ramesseho s dlouhým a epickým příběhem, navíc vyrobeném v Gothicu 3, i tradiční Howkyho kreslené dílo.

Trochu napínavější souboj přinesla nová kategorie Komiksového krále, soutěž stripů zvaná Snafovy džouky, organizovaná Howkym. Zde si rozdělili dvě trofeje (jednu za kategorii grafika, druhou za kategorii vtip) Vera s Lordanem.

Výsledky ročníku 2016 / Soutěžní komiksy / Snafovy džouky


Vítězný komiks
Pivlův vítězný komiks Pilíře věků

2017: Mnoho kategorií, nemnoho účastníků

Roku 2017 měl soutěž opět na povel Vojta1122, znovu ovšem spolupracoval s Howkym, který řídil podkategorii komiksových stripů. A k tomu se ještě přidala soutěž texturářská. Slibné vyhlídky na spoustu nových výtvorů zůstaly ovšem celkem nenaplněny.

V kategorii textur se utkal Vojta1122 se Sleeperem. Každý soutěžící musel poskytnout textury různých kategorií: obličej, zbroj, monstrum. Vítězem se stal Vojta1122, a to asi hlavně díky tomu, že různé kategorie podřídil svému tematickému texturovému balíčku: Husité.

V kategorii stripů, zvané Snafovy džouky, tentkrát se soutěžním tématem Comic Sans, se utkali tři soutěžící: Vojta1122, Vera a El Kamil. Nejúspěšnější strip ("Otázka věrnosti") vytvořila Vera: zaujala především stylem svých ručně kreslených obrázků. V součtu byl úspěšnější Vojta, ale to jen díky tomu, že zaslal více soutěžních výtvorů.

Hlavní kategorie byla zklamáním: pouze tři účastníci - El Kamil, marco5445 a Howky. El Kamil předvedl strhující postprodukční práci a jako vždy kvalitní humor. Jeho komiks Kočičky a Karlův příklad se ovšem v pouhých třech dílech nestihl pořádně dostat ani k rozvinutí zápletky, a tak ani nestihl čtenáře pořádně zaujmout. O něco lépe dopadl Howky, který opět přišel s kresleným stylem. Jeho dílo ovšem zaujalo čtenáře jen natolik, aby mu udělili druhé místo. Vítězství tak nakonec připadlo Marcovi, jehož komiks sice určitě nebyl bezchybný, nicméně bylo na něm bezpochyby odvedeno nejvíce práce ze všech soutěžních děl.

Výsledky ročníku 2017 / Soutěžní komiksy / Snafovy džouky


Vítězný komiks
Záhlaví prvního dílu vítězného komiksu od Marca5445

Načítám data ...
Nahoru