G3 preview @ Gamespy.com - 02/08/06
Překlad z AJ: Lee
Narozdíl od prvních dvou her, které se odehrávaly na malém ostrově sloužícím jako trestanecká kolonie, se Gothic III odehrává na obrovské pevnině zvané Myrtana. Dozvěděli jsme se, že Myrtana se pyšní velkou rozlohou minimálně třikrát větší než Gothic 2 a veškerá krajina je ručně tvořená. Momentální situace v Myrtaně není vůbec v pořádku, tedy pokud nejste skřet. Skřetí horda přišla ze severu a podrobila si obyvatelstvo. Hráč je člověk, který se snaží v tomto světě přežít, zjistit důvod této invaze a porazit skřetí hordu - možná. Krása masivního single-playerového RPG je v tom, že hráč si svůj postup ovlivňuje naprosto sám. Tým Piranha Bytes si dává hodně záležet na "systému frakcí", ten zajistí že ve hře nebude nikdo úplně hodný nebo zlý.
Mezi oběma rasami se objevují zlé postavy, ale skřeti jako celek určitě mají pro svou invazi důvod. Hráč se bude muset často rozhodovat a vytvoří si tak vlastní pohled na svět. Pokud narazí na dvě vesnice zotročené skřety, jedna může být opravdu utiskovaná zatímco druhá je vlastně pracovní tábor. Je zcela na hráči, jak bude reagovat a kterou skupinu případně podpoří.
Z toho, co jsme viděli v naší ukázce, se možnost výběru posouvá do zcela jiné dimenze, nejsou to jen dialogy, odráží se to v každém aspektu hry, včetně systému frakcí. Každá NPC postava, kterou hráč potká, bude členem určité frakce - obvykle více než jedné. Všechny tyto frakce mají vlastní politický a sociální systém, některé frakce spolupracují, jiné proti sobě bojují.
Každý vykonaný čin změní postoj frakcí k hráči. Pokud se například přidáte lidským zlodějům, zvýší se sympatie k vám u lidských vrahů a obchodníků prodávajících kradené zboží, ale sníží se u skřetích dozorců a skřetích zlodějů, kteří vidí ve svých lidských protějšcích konkurenci. Systém frakcí také ovlivňuje způsob, jakým se vaše postava vyvýjí. Každá úroveň, které postava dosáhne, je provázena ziskem zkušenostních bodů. Tyto body slouží u různých učitelů po celém světě ke zisku speciálních schopností a znalostí jako například kouzla, alchymie nebo nové bojové pohyby. Avšak i tito učitelé jsou členy určitých frakcí a své znalosti vám nepředají zadarmo. Schopnosti jsou nabídnuty pouze hráčům, kteří frakcím pomohou v jejich plánech. Například extra-damage proti skřetům se můžete naučit od rebelů, ale jen pokud jim dokážete svou loajalitu - kupříkladu vymlácením několika skřetích frakcí.
Během vývoje postavy zjistíte, že se nemůžete naučit všechno. Například hráči, který stoupá ve společnosti vrahů výš a výš, nebude umožněno, aby se naučil speciální bojové údery od jiných frakcí. I když je bojový systém ovlivněn systémem frakcí, je nemožné "náhodou" zabít NPC postavu; každá smrtelná rána je ovládána přímo hráčem. To však neznamená, že nebudou žádné vedlejší účinky. V naší ukázce hráč bojoval v aréně (pro začátečníky), aby postoupil v žebříčku a dostal se na mistrovství gladiátorů. Pravidla pro tento souboj byla jednoduché - jen boj nablízko, žádná magie. Hráč se rozhodnul použít fireball a najednou na něj zaútočili všichni členové arény. Nejenže porušil pravidla, ale jeho fireball minul a zasáhl diváka (:D). Hráč měl několik možností - buď bojovat se všemi nebo utéci a vrátit se, až se všichni zklidní a omluvit se. V tomto případě se hráč rozhodl bojovat se všemi a smrtícím úderem zabil mistra arény. Tento čin byl naprosto v pořádku, ale hráč si uvědomil, že by mu to mohlo zkazit reputaci a ztížit přístup k dalším zápasům v aréně - a to už pomlčíme o všech frakcích, do kterých patřil usmažený divák.
Systém frakcí donutil vývojový tým, aby znovu uvážil způsob, jakým je organizována struktura úkolů. Na rozdíl od předešlých verzí hry není nikdo v Gothicu III omezený. "Úkolové" NPC postavy mohou a budou zabíjeny během hry; zprovoďte ze světa dostatek členů frakce a všichni její členové, případně celá města, budou k hráči nesmiřitelní a nepřátelští. Náš předvaděč nás ujistil, že i když hráč vyvraždí všechny NPC postavy, stále může hru dohrát nicméně zdůraznil, že takto bude hra mnohem těžší než se zdá.
Máme však několik výhrad k bojovému systému a překladu. Verze, která nám byla předváděna má propracovaný systém umožňující hráči použít kombinaci myši a klávesnice a provést tak několik specifických pohybů a komb. Bojový systém a ovládání nemůžeme posudit, aniž bychom pořádně hráli, ale těch pár minut strávených s hrou v nás zanechalo nesouvislý a rozvláčný pocit.
Taky je problém s hlasy a překladem. Gothic III je náročný na namluvení a verze, kterou jsme viděli, měla špatný překlad a německý dabing, tyto problémy by mohly hru poškodit. Aspyr nás ujišťuje, že si dá záležet a že nedávno dokončil přehrávání všech herních dialogů.
Jeden z prvků, které nám často chybí z toho, čemu říkáme "RPG hry", je myšlenka "role" - čili úloha v příběhu a vývoj postavy. MMOs se částečně vyvinuly jako odpověď, nicméně jsou limitovány potřebou udržet si statický svět. Single-playerové RPG hry takto limitovány nejsou. Umožní hráči určit si svou úlohu a vlastně i dopad na opravdový, živý svět.
originální verze článku