CP 1.70 - recenze

Autor: Keldorn
Vydáno: 24.5.2009

Pohled do minulosti

Pověst, kterou si Gothic 3 získal pár měsíců po svém vydání, mu už nikdo neodpáře. Gothic 3 měl být přelomovou hrou celé série a zároveň měl završit putování Bezejmenného hrdiny a uzavřít jednu kapitolu z dílny Piraní (Piranha Bytes), což se Gothicu 3 doopravdy povedlo, bohužel ne ale tak, jak bychom si představovali. Euforie z hraní Gothicu 3 začala totiž krátce po vydání rychle upadat, příliš hodně chyb (bugů), vysoké hardwarové nároky, nedůstojný bojový systém (klik & klik) a především špatný herní příběh si začal vybírat svojí daň v podobě ztráty věrné komunity.

Ani několik vydaných rychlozáplat (patchů) od Piraní, které měli odstranit největší herní chyby a hlavně optimalizovat chod hry ovšem Gothicu 3 moc nepomohlo, a i nadále přetrvávali špatné dojmy z hraní Gothicu 3. Největší spásou pro hru měla být údajná 1GB záplata, kterou měli vydat přímo Piraně. Bohužel ale k tomu nikdy nedošlo, protože v honu na čarodějnice a vzájemném obviňování se nakonec Piraně a JoWood rozcházejí ve zlém. Nad Gothicem 3 se tedy začali stahovat mračna, které se ovšem začali trhat zhruba po jednom roce od vydání Gothicu 3, kdy se na scéně objevil tým dobrovolníků z komunity, který se rozhodl hru alespoň částečně dodělat. Community Team vydal v roce 2007 sérii menších záplat, které začali nabírat rychle na popularitě. Následujícího roku 2008 se na scéně objevuje záplata od komunity s číselným označením 1.6, na jejíž části, která se věnuje optimalizaci hry, se podílelo i herní studio Spellbound, které v momentální době vyvíjí čtvrtou část Gothicu, s názvem Arcania: A Gothic Tale. Bohužel ani poslední zmíněná záplata neuspokojila hráče natolik, aby se Gothic 3 mohl považovat za kvalitní hru, za kterou byl považován mnoha herními časopisy a servery po svém vydání v roce 2006 (Level 9/10, Bonusweb 88%, atd.).

Community Team se tedy rozhodl vytvořit závěrečnou záplatu, která by uzavřela jejich práci na Gothicu 3. Práce na záplatě trvali něco málo přes jeden rok a v březnu 2009 se konečně dostala záplata s číselným označením 1.7 k veřejnosti. Největším překvapením byla její velikost, která čítá skoro 900MB, což je na záplatu od komunity docela slušná práce. Samotná záplata se dá rozdělit na tři části:

1. Změny pro všechny (nové zvuky, grafické zlepšení, optimalizace, nová schopnost, atd.)
  2. Alternativní vyvážení hry (AB), které můžete a nemusíte využít
  3. Alternativní umělá inteligence protivníků (AAI), kterou můžete a nemusíte využít

O poslední záplatu je docela slušný zájem, o čemž svědčí i fakt, že si jí stáhlo více jak 50000 hráčů z celého světa a navíc nedávno ještě vyšel Hotfix, který opravuje drobné chyby, které byly ještě objeveny. Hotfix je tedy asi posledním počinem, který Community Team vytvoří a uzavře tak svojí tříletou práci na Gothicu 3. Ale nyní už k samotné záplatě.

Kapitola 1 - změny pro všechny

Community Patch 1.70 přináší slušnou porci změn a oprav, jejímž detailním výpisem bych zabral několik stránek formátu A4, což by vás asi příliš nezajímalo a proto si je sami vyhledejte v changelogu (v anglickém jazyce). Jen ve stručnosti vám popíšu několik nejzajímavějších oprav, které záplata přináší. V první řadě záplata optimalizuje chod samotné hry, což bohužel nemůžu ze své zkušenosti příliš dobře posoudit, protože vlastním docela slušný počítač, na kterém mi Gothic 3 s CP 1.6 ani jednou nespadl. Ale i tak můžu potvrdit, že mi zatím s aplikovanou záplatou 1.7 ani jednou nespadla textura, což se dříve stávalo docela často. Podle ohlasů na našem fóru (konkrétně od Charlyho) se zkrátila doba načítaní hry, což určitě také vede k lepšímu zážitku z hraní. Navíc by už nemělo docházet k chybám, které vedly k špatnému uložení hry, což způsobovalo že poté hra nešla načíst. Záplata se také věnuje zlepšení grafiky, kdy došlo k úpravě několika textur jako je barva vody, písku atd. K nejzajímavějším opravám grafiky pak patří takové drobnosti jako je barva Saturasových rukou nebo nové zbarvení srsti Skřetího psa (Warga). Když už jsem načal téma nové textury, tak musím také zmínit to, že Vatras je stále pěkný běloch, což trochu kazí dojem zmíněných oprav. Záplata přináší i nové zvuky např. vodopádů, nebo nového zvuku při otevření košíku, který je nyní jiný než u truhly. K nejzajímavějším novým zvukům patří staronový zvuk pro vytasení meče a zvuk pro goblina, který byl do hry implantován z Gothicu 2. Dále jen už ve stručnosti vyjmenuji ještě několik novinek, které nám záplata přináší:

• Dialogy (včetně dodabování nebo předabování chybějících nebo špatných dialogů)
  • Úkoly (včetně odstranění více jak 50 nefunkčních úkolů)
  • Nové ikony a popisky předmětů z inventáře
  • Sortiment obchodníků (rozšířen například o přilby)
  • Špatné polohy NPC (kdy se dvě NPC nacházeli "v sobě")
  • Lepší navigace NPC (aby se už tolik nezasekávali a neprocházeli zdmi)
  • Lepší chování NPC (např. Lee a Lares se nyní chovají jako vaši přátelé od začátku hry)
  • Ve světě se nyní nacházejí předměty, které nebylo doposud možné získat legální cestou (např. Rytířský štít)
  • Ve hře je nyní opět možné použít kouzlo Armáda temnoty :)
  • Hrdina se umí plížit, když otevírá truhlu

A mnoho dalšího, jejímž zmíněním bych zabral mnoho dalších stránek (ale o tom jsem se už zmiňoval výše). Ještě bych rád poukázal na to, že se ve hře možná nyní vyskytuje znovudoplňování (respawn) lovné zvěře. Na tuto možnost poprvé na fóru poukázal Charly, ale já ji nevěnoval příliš pozornosti, prostě jsem si řekl, že ty jeleny nebo mrchožrouty asi přehlédl. Ale při mém posledním hraní jsem narazil na mrchožrouta, kterého jsem v oné oblasti už 100% musel "vykostit", což mě přiklonilo k názoru, že znovuobnovování se ve hře přeci jen asi vyskytuje - ale také mohlo jít prostě o bug.

Kapitola 2 - Alternativní vyvážení hry

Pokud vám původní Gothic 3 připadá příliš snadný, získáte po instalaci záplaty 1.7 novou možnost, která se ve hře jmenuje Alternativní vyvážení. Ale co to vlastně je to Alternativní vyvážení? A co mi to jako hráči vlastně přinese? Odpověď je zcela jednoduchá. Mnoho hráčů si stěžovalo například na tyto případy:

• Snadný bojový systém
  • Snadné naučení kouzel a schopností
  • Špatně vyvážená alchymie a znalosti prastarých
  • Špatné vyvážení zbraní a zbrojí

A proto se Alternativní vyvážení zaměřuje na obtížnost hry, která teď bude značně těžší než dříve. Pokud si hru poprvé zapnete, tak vás v hlavním menu překvapí možnost zapnutí nebo vypnutí Alternativního vyvážení hry. V základním nastavení hry je Alternativní vyvážení vypnuté, a pokud si chcete hru zahrát s ním, musíte si jej aktivovat ručně. Ale pozor, jakmile se jednou rozhodnete pro Alternativní vyvážení hry, je to definitivní, a pokud budete chtít hrát bez něj, musíte rozehrát novou hru. Ale nyní si už povězme něco konkrétního k novému vyvážení. Nové vyvážení se dělí na dvě základní části:

1. Změny pevné (zbraně, schopnosti atd.)
  2. Změny závislé na obtížnosti hry (počet zároveň útočících nepřátel)

První změna na kterou je potřeba poukázat, je možnost více útočících nepřátel zároveň. Tato konkrétní změna je závislá na obtížnosti hry, kdy na lehkou obtížnost na vás může útočit najednou pouze jeden nepřítel, ale na těžkou dokonce tři zároveň, což pro každého hráče bude z počátku představovat dost vážný problém, a některé hráče to odradí od hraní na těžkou obtížnost. No fóru se vyskytl také případ (opět Charly), kdy i při hraní na střední obtížnost hry, docházelo k mnohočetnému útoku, který převyšoval počet oněch tří nepřátel. To se mi naštěstí zatím při hraní nestalo. Upravený bojový systém více útočících nepřátel v jediném okamžiku vede určitě k většímu taktizování, což do hry vnese nový element během soubojů. Hráč bude nucen odkládat některé situace na pozdější fázi hry, kdy bude už na úrovni, kdy pro něj budou tyto situace mnohem přijatelnější. Také se nyní více vyplatí využívat spolubojovníků, kteří vám mohou alespoň trošku ulehčit, a vyrovnat vaše síly. Bohužel musím uznat, že systém více útočících nepřátel může být i k zlosti a to hlavně při osvobozování měst, kdy jsou nepřátelé automaticky směřováni na vaší pozici, což znamená, že jste neustále zásobováni novými nepřáteli. Ve hře bez alternativního vyvážení to pro vás nepředstavuje žádný problém, ale s alternativním vyvážením už ano, což neznamená nic jiného, než neustálou bitvu proti třem nepřátelům zároveň (tedy pokud hrajete na těžkou obtížnost). Sice je pravda že z počátku vám trochu uleví otroci, ale během několika minut je po nich a všichni nepřátelé se budou valit jenom na vás. Asi nejlepším příkladem je situace, kterou jsem zažil hned na začátku, během osvobozování Ardey, kdy asi během dvou minut bylo po všech otrocích, a všichni přebývající skřeti se valili jenom na mě. Bylo jich něco okolo deseti, což je pro hrdinu na první úrovni nepředstavitelný problém. Takže jsem vyskočil na střechu jedné chatrče a pěkně jsem je všechny sejmul lukem.

Další změnu, kterou vám alternativní vyvážení přinese, je nový strom posloupnosti a požadavků pro naučení schopností (perků) a kouzel. Dříve jste měli takový nadbytek dovednostních bodů, že jste se mohli naučit bez problémů všechny schopnosti zároveň a nemuseli jste uvažovat o tom, jakou dovednost si vlastně pořídíte. S alternativním vyvážením je to ale už o trochu složitější, protože se podstatně zvýšili požadavky jak na dovednostní body, tak i na posloupnost učení dané schopnosti nebo kouzla. Např. v původním Gothicu 3 vám na naučení schopnosti Těžké zbraně III stačilo investovat 15 dovednostních bodů, ale s alternativním vyvážením už musíte investovat bodů 60, což je čtyřikrát více. Navíc je nyní potřeba dodržovat i větší posloupnost pro naučení dané schopnosti nebo kouzla. Příkladem uvedu třeba to, že pokud se nyní chcete naučit schopnost Mistrovské zlodějství, musíte nejdříve ovládat schopnosti Kapsářství I až III, což jsou dovednosti, které jsem se já dříve pro jejich zbytečnost vůbec neučil. To samé platí i pro kouzla. Např. pokud se budete chtít naučit kouzlo Požehnat zbraň, musíte nejdříve umět kouzlo Zapudit zlo. Samozřejmě došlo i na změny v požadavcích na atributy (síla, lov, atd.), kdy ale v některých případech došlo i k poklesu směrem dolů. Např. na schopnost Rychlé učení, stačí mít teď jen 50 bodů ve Znalostech prastarých namísto 100 bodů. Dále už jen rychlý přehled zajímavých novinek:

• Nové vyvážení zbrojí, štítů a přileb (bohužel i tak jsou zbroje spíš pořád jen estetickou záležitostí)
  • Nové vyvážení zbraní (ceny, poškození, dodatečné bonusy, požadavky)
  • Nové požadavky na reputaci pro nákup zbrojí (např. na Paladinskou zbroj nyní potřebujete 60 bodů a nikoliv jenom 50)
  • Za přečtení knih nebo tabulek teď dostanete jenom 3 body do Znalosti prastarých nebo alchymie
  • Dvojnásobné nároky na zlato a dovednostní body, pokud se budete chtít naučit atribut v dané oblasti (např. síla) nad hodnotu 250.
  • Někteří mágové si nyní vyvolávají na pomoc spolubojovníka (např. Xardas si vyvolá Armádu temnoty)

A spousta dalšího.

Kapitola 3 - Alternativní umělá inteligence protivníků

Alternativní umělou inteligenci si můžete na rozdíl od alternativního vyvážení libovolně přepínat, a to i během už rozehrané hry. Alternativní umělá inteligence protivníků se zapíná zaškrtnutím daného políčka, které se nachází v nastavení hry a to konkrétně v sekci která se zabývá obtížností hry. Co vám ale konkrétně nová umělá inteligence přinese? Odpověď najdete v následujících řádcích.

Alternativní umělá inteligence nyní dává nepřátelům možnost úplně blokovat vaše útoky, což jim dává lepší šanci v provedení protiútoku. Šance blokování je poskytnuta i samotnému hráči, ale ten jí může provozovat jen po dobu 2,5 sekundy, a navíc nemůže blokovat všechny typy útoků. Možnost úplného blokování je hráči poskytnuta až teprve poté co začne používat štít. Navíc mohou nyní nepřátelé chodit v kruhu kolem vás, což jim umožní lepší vyhnutí se vámi provedeným útokům. Úroveň inteligence nepřátel by se měla nyní generovat podle zvolené obtížnosti hry, s tím, že úroveň obtížnosti v arénách je vždy o úroveň vyšší než při normálním souboji. Také byla částečně upravena inteligence zvířat a monster, což konkrétně u mě vedlo k sytému boje luk, luk a zase jenom luk. Naštěstí se teď ve hře dá koupit mnohem víc šípů než dříve.

Závěr

I když není záplata 1.7 absolutně dokonalá a stále ve hře zůstává mnoho chyb, musím uznat, že Community Team udělal na Gothicu 3 hodně dobrou práci, která vede alespoň k lepšímu hernímu zážitku než dříve. Shrnuto a podtrženo - instalací záplaty nemůžete nic zkazit, a každý hráč by si jí rozhodně měl vyzkoušet. Pokud bych měl nyní ohodnotit Gothic 3, tak by si možná i zasloužil hodnocení, které získával u tuzemských herních časopisů a serverů.

Fanstránku vytvořili El Kamilkolektiv autorů.
© 2004 - 2024 TOPlist

Jsme na Facebooku