Enhanced Edition

V březnu 2011 byl po více než dvou letech od vydání datadisku Forsaken Gods vydán opravný patch, který vytvořil na zakázku od JoWooDu tým, který se podílel také na tvorbě Community patchů pro Gothic 3. Patch opravuje spousty bugů, vylepšuje bojový systém a další věci. Kompletní přehled změn si můžete přečíst na oficiálním webu (anglicky). V tomto článku vám přinášíme screenshoty, videa a dojmy z hraní FG s tímto patchem.

Odkazy ke stažení patche najdete na JoWooD fóru. [1.5 GB]

Patch již obsahuje češtinu, stačí tedy nainstalovat a hrát.

Trailer



Dojmy z hraní

Článek sepsal Jémák.

K Forsaken Gods jsem se poprvé dostal několik dnů po tom, co tato hra vyšla. Stejně jako většina milovníků této série jsem se těšil, že si zahraji datadisk, který zkrátí čekání na další, v pořadí již čtvrtý, regulérní díl. Věděl jsem sice, že se nad touto hrou vznáší mlhavý opar nejistoty z toho, že hra nebude dosahovat takových kvalit, jaké jsem si vysnil, ale ani to mě neodradilo od toho, abych si ji předobjednal.

Když mi hra ten den přišla, hned jsem ji nainstaloval a začal hrát. Opar nejistoty se přeměnil v tu nejhorší jistotu, o které se mi kdy mohlo zdát - hra byla tragicky optimalizovaná,jeden bug střídal druhý, zkrátka nic příjemného. Hru jsem ale i přes všechny tyto nedostatky hrál a i dohrál (což mě také stálo mnoho psychických sil). Dohráním to ale definitivně skončilo - DVDčko na dobro v krabici, odinstalování a zařeknutí se, že s touto hrou již nikdy nechci mít cokoliv společného. Jenže série se dále posunula na úroveň Arcanie, načež jsem usoudil, že jakýkoliv předešlý díl je lepší, než právě tento nejnovější. S radostí jsem proto začal očekávat opravný patch, o kterém se již nějakou dobu mluvilo. Toto přání se mi splnilo a patch byl vydán - hned jak se mi naskytla příležitost, tak jsem ho stáhl, vyndal DVDčko ze zaprášené krabice, nainstaloval hru a začal hrát.

Popravdě nečekal jsem od patche vysloveně nějaké zázraky - byl jsem v tomhle ohledu dost skeptický. Jenže musím uznat, že jsem byl hned od začátku vysloveně mile překvapen - změněný obrázek na pozadí menu byl jen začátek. Load nové hry byl neskutečně rychlý, což mě jen utvrdilo v tom, že chlapci z Community Teamu odvedli opravdu dobrou práci. Jisté obavy jsem pociťoval zejména ze sekání při samotném hraní - vše jsem měl nastaveno na maximum, což se mi po plynulém chodu hry Arcania na plné detaily nezdálo zcela nereálné. Jenže člověk míní, osud mění - sekání se dostavilo. Sice ne takové, na jaké jsem byl v této hře zvyklý, ale bylo. Přistoupil jsem proto k menším úpravám v nastavení detailů, což mi zabralo několik minut (včetně, dle mého zcela zbytečných, restartů).

Musel jsem sice vyzkoušet několik možností nastavení, nakonec jsem ale slavil úspěch - hra běhala tak, jak jsem si představoval. Je sice pravdou, že sice čas od času zazlobila, nebylo to ale nic, co by se nedalo přežít. Pomalu a jistě jsem prozkoumával herní změny, které patch s sebou přinesl - nějaké změny v plnění úkolů (změny v umístění herních cílů, upravení stávajících úkol), nalézání lepších zbraní a zbrojí (umístění v původní hře bylo poměrně radikálně změněno), vylepšený boj s více nepřáteli. Tyto všechny věci byly slabou stránkou původní hry. Byl jsem stále více mile překvapen. Vše se zdálo být takové, jaké to mělo v den vydání být. Zároveň ale musím přiznat, že samotná hra nebyla ani s tímto patchem taková, na jaké jsme byli v sérii zvyklí - bezduché rozhovory střídaly primitivní úkoly, vše uzavřeno pokličkou s nálepkou "mizerný příběh".

Ano, tato hra se opravdu s takovými skvosty jako byl Gothic 1 nedala srovnat. Jenže když vezmeme v potaz úroveň, jakou nastavila Arcania, můžeme být rádi, že vůbec ForsakenGods máme. Aniž bych si to uvědomil, postupoval jsem ve hře stále dále - příběh jsem si zpříjemňoval mým obvyklým nešvarem sbírat a prolézat vše, nač jsem přišel. Občas to bylo opravdu ale o nervy - jeskyně plná rozházených zlaťáků kombinovaných s velkým počtem nejrůznějších hub a rostlin mě občas přiváděla k nepříčetnosti. A to o takovéto jeskyně nebyla v Myrtaně nouze - vše úhledně uzavřeno několika desítkami štěnic anebo hadů. Právě takovéto činnosti mi zabíraly nejvíce času - kdybych se soustředil čistě na hlavní příběhovou linii, měl bych hru dohranou během několika hodin, což mi přijde na datadisk dost málo. Vše ale fungovalo tak, jak mělo, proto mi to až tak nevadilo - hra mě místy i bavila. Když k tomu připočtu krásnou grafiku, okouzlující hudbu a fakt, že mě do této doby hra ani jednou nespadla, dojdu k tomu, že jsem s patchem nad míru spokojený.

Jenže každá mince má dvě strany a tak mi neunikly určité věci, které by se již dle mého neměly ve hře po aplikaci patche vyskytovat - zasekávání se příšer o přírodní překážky (spadlé kmeny, mírné kopce), procházení do textury břehu (při přechodu některých potoků), chybějící rozhovory a některé texty (třeba u první návštěvy Gorna) anebo taková drobotina, jakou je propadnutí poražených nepřátel pod texturu kamene. Toto jsou sice nemilé věci, které by se dle mého daly opravit, pravdou je ale fakt, že jsem za celou dobu hraní nenarazil na problém, který by mě znemožnil dohrání, anebo by mi nezbývalo nic jiného, než se ho pokusit vyřešit pomocí konzole.

Postupem času jsem nalézal lepší a lepší zbraně (stejný systém s nalezením těch nejlepších, jako tomu bylo u G3) a zbroje, což mi pomohlo v boji proti silnějším nepřátelům. Kombinace magie na dálku a meče slavila opět úspěch a tak se již skoro vůbec nestávalo to, že bych musel nahrávat starší save. Závěrečný boss hry přišel opravdu rychle, celková herní doba se v té chvíli pohybovala něco okolo pěti hodin, což mi přišlo opravdu dost málo. Pravdou je, že jsem hned po korunovaci šel doprolézt vše, nač jsem buď zapomněl, anebo co jsem záměrně vypustil - tuto činnost ostatně dělám ve větších či menších časových intervalech do teď.

Závěrem bych chtěl říct snad jen to, že mě patch opravdu mile překvapil - dovedl datadisk do takového stavu, jaký měl být hned po vydání (což je také sama o sobě velká ostuda). Patch mohl jít dle mého o něco dál a přinést do hry to, co jí zkrátka dále chybí - další + lepší úkoly, propracovanější děj, alespoň nějakou atmosféru. Patch tedy udělá z datadisku hru, kterou si můžete při trošku volné chvíle zahrát, nic ale nemění na tom, že hra sama o sobě nedosahuje takových kvalit. Což je škoda.

Videa

Podívejte se na pár videí z hraní Forsaken Gods Enhanced Edition. Více videí najdete na našem YouTube kanálu



Načítám data ...
Nahoru