Interview s komunitou - Warezz.K

Vydáno: 27.3.2011

Zejména modifikace prvních dvou Gothiců udělaly jméno Warezzovi.K. Založil český tým věnující se modifikacím, a i když nakonec žádný mód nevytvořil, překladem některých nástrojů a vydáním tutorialů značně přiblížil tvorbu módů českým hráčům. A nejen na to se ho zeptáme v našem rozhovoru.

1. Ahoj, jsem rád, že sis udělal čas interview. V komunitě jsi známý díky své práci s modifikacemi. Než se k nim dostaneme, pověz nám, jak ses vůbec dostal ke hře Gothic? Které díly jsi hrál a který tě bavil nejvíce?
Poprvé jsem spatřil Gothic, když vyšla jako plná verze v Levelu. Viděl jsem to ještě tehdy u svého otce, jak to paří (btw ten to nikdy nehrál) a tak jsem si řekl hmmm to vypadá zajímavě. Celkově po prvním hraní mě to nějak chytlo a hra mě tak ovládla, že jsem se stal z ní blázen. Pak přišel na řadu druhý díl, který jsem nervomocí chtěl a sháněl i datadisk. Nakonec jsem vše sehnal (tehdy byli problémy s nějakými autorskými právy) a druhý díl mě chytil ještě více a stal se ze mě téměř maniak, hrající ve dne v noci s minimálním spánkem :) Nejvíce mě baví 2 díl. Vč. datadisku. Jinak jsem dohrál všechny a skončil na trojce. Datadisk ani Arcania už mě netáhne.
2. Co tě vedlo k tvému zájmu o modifikace a jejich tvorbu?
Když jsem hrával Gothic a potom už i opakovaně, chtěl jsem od hry více a ne jen neustále hrát to samé dokola. Byl jsem jak nenasytná šelma, která prahne po kořisti. Chtěl jsem si hru upravovat dle svého a tak jsem bádal na internetu a hledal různé tooly, návody a za nějaký ten čas jsem si své expy kolem moddingu. Začátek byl poměrně těžký, ale dnes mi už nic nedělá problém a zodpovím téměř jakýkoliv dotaz kolem moddingu Gothicu.
3. Co všechno lze v Gothicu modifikovat?
Pokud máte dostatečné znalosti, tak všechno co si zamanete. Kompletní světy, Inventář, hudba, ozvučení, textury, animace, dialogy, texty, scripta (jedině animace jsou pro mě ještě problém) apod. Nástroje pro gothic jsou poměrně dodnes chaotické a od každého najdete něco, což hodně mate nováčky. Neexistuje žádný pořádný jednolitý editor. Můžete si vytvořit vlastně kompletně vlastní Gothic hru. A nejsou potřeba ani zdrojové soubory enginu. Škoda jen, že neexistuje pořádný editor jako u Unreal Enginu. Gothic modding moc user friendly není. To je nevýhoda.
4. Tvé jméno je spojeno se založením CMDT (Czech Mod Development Team). Kolik členů tento tým tvořilo a jaké byly jeho cíle?
Původně to byla moje vize. Dostal jsem v té době internet a měl jsem vizi se spojit s fanoušky a vytvořit nějaký český mod. Ovšem nikdo z nás nevěděl, jak velké je to sousto. Celkově po náborech nás bylo cca asi 15. Chvilku to klapalo, ale byla špatná organizace a nikdo z nás a to včetně mě nebyl natolik zkušený, aby tento projekt mohl fungovat. Když to vezmu zpětně i já to špatně vedl. Dnes už vím ze zkušeností co se má a nemá. Projekt musí mít nějaký řád a ten nebyl. Nakonec jsem ponechal jen samotný web, kde zůstaly tutorialy a různé pomůcky pro tvorbu moddingu.
5. Kromě tutorialů se členové CMDT podíleli i na fanouškovské češtině pro Noc Havrana, nepletu-li se. Jak ty osobně hodnotíš tento překladatelský projekt?
Ano, podíleli jsme se i na češtině pro datadisk Noc Havrana. To bylo tak, že tento projekt už nějakou dobu existoval a i já byl jedinec, kdo si češtinu přál. Spojil jsem se s místnímy autory a rozhodl jsem se za pomocí CMDT češtinu dodělat. Nakonec jsme češtinu dodělali kompletně a dodnes doufám pomohla drtivé většině české komunity. Já osobně hodnotím překlad na výbornou. Nakonec jsem si ještě ve volném čase udělal vlastní úpravy v překladu, ale to je už něco jiného a neveřejného :)
6. Jak zpětně hodnotíš působení a výsledky CMDT?
Ve zkratce - Začátek dobrý, aktivní jsme byli všichni. Mod sice nikdy nevznikl viz. důvody výše v předchozí otázce, ale klady tu jsou taky. Poskytli jsme nováčkům podporu, udělali tutorialy jak vlastní tak přeložili cizí, přeložili nějaké editační nástroje, v neposlední řadě CZ do Noc Havrana atd. Takže si myslím, že CMDT splnilo alespoň část i když tu hlavní ne.
7. Kolik lidí a času by podle tebe bylo potřeba na úspěšné vytvoření nějakého plnohodnotného módu?
Kdyby bylo 10 lidí, kteří tomu opravdu rozumí a každý z nich by dělal něco, kteří by byli aktivní min. hodinku denně, nebo alespoň většinu o víkendech a náhodném volnu, kvalitní mod by dle mě vznikl do 2 let.
8. To je docela dlouhá doba. Co je při tvorbě módu nejtěžší fáze, případně časově nejnáročnější?
2 roky jsou poměrně na dnešní dobu krátká doba. Bylo to jen plácnutí. Ale to je jedno. Nejnáročnější. Ono všechno je svým způsobem náročné, ale když to vezmu od začátku tak zajisté modeling světů. Pokud nepoužijeme nějaké hotové. Pak už jen Scripta a Spacer (vkládání objektů...)
9. Gothic 1 vyšel před deseti lety, Gothic 2 o rok později. A i díky módům jsou obě hry mezi fanoušky pořád oblíbené. Jak dlouho podle tebe tento stav může vydržet?
Pokud to někdo má v krvi tak jako já, tak to bude až do samotného stáří :) Je to srdcovka a to už vypovídá samo o sobě. Např. Doom 1 vyšel v roce 90 tuším a dodnes si ho zahraju. Sice už nejsme tak aktivní, každý máme ještě jiné zájmy a aktivity, ale v komunitě zůstaneme už navždy. P.S. neboj se že ti nikdo nebude chodit na web :D
10. Když už zmiňuješ ten web, již nějakou dobu jsi šéfem fanstránky gothic-rpg.com. Tam ovšem, zdá se, vody zamrzly velmi hluboce. Jak to tam vypadá?
Vody zamrzly velmi hluboce a já už tam dávno nejsem. Jen je tam mylná informace. Mělo to hned několik důvodů. Po technické i obsahové stránce web nic moc a špatně se pracovalo, nakonec byl ve vývoji jiný, ale ten vytuhl také. Komunita malinkatá a stálo by to hodně práce ve dvou ne-li jednomu. Mám na starost jiné projekty, kde jsem aktivní. gothic-rpg.com je už dávno pod kytkami a jeden čas byl i pod útokem hackerů. Bylo by lepší už ho smazat z netu nadobro. Pokud bych někdy chtěl spolupracovat opět v Gothicu, zajdu už jen na gothicz.net.
11. Pojďme zpět k módům. Hraješ i nějaké? Popřípadě který patří k tvým oblíbeným?
Co se modifikací týče dohrál jsem jen dva a to Piratenleben a nějaký ten malý ostrůvek, ale nepamatuju si jméno. Jo a ještě Temná Tajemství do G1 ten mě hodně nadchl. To je můj nejoblíbenější. Nějak se ke hraní modů nemohu dokopat a nezbývá mi čas se v tomto směru orientovat. Nebo spíše u Gothicu mam nejraději originál. A když už hraní modů, udělám si vlastní úpravu :)
12. Je podle tebe šance, že bude někdy vydán český plnohodnotný mód? Kdyby se vyskytla nějaká skupina tvůrců, přidal by ses?
Pokud by se našli což pochybuji bych se určitě připojil, alespoň jako technická podpora při tvorbě a poskytnul bych své zkušenosti a něco možná vytvořil podle nějakého konceptu. Sám os sebe už nic začínat nejspíš nebudu.
13. Poslední otázka: Co bys poradil začínajícím modderům?
Jednoduchou věc. Neberte si velká sousta. Tvořte malé věci. Čtěte tutorialy a studujte. Modelujte malé věci, domečky apod. Scriptujte si jednoduché věci např obyčejný lektvar. I maličkosti vám dají zkušenost do větších věcí. Zbytečně se nezatěžujte a začněte pěkně od začátku na prkotinkách. Časem se zlepšíte a můžete dělat něco víc :) Gothic modding je ze začátku náročný vzhledem k tomu jak jsem už psal že není user friendly, ale to se podá. A nebojte se ptát zkušenějších :) A když už vám něco nepůjde, hoďte to za hlavu a vykašlete se na to a zkuste to druhý den.
Načítám data ...
Nahoru